Główna
Home
Miasta
Cities
Co nowego
What's new
O stronie
About the page
Linki
Links
O mnie
About me

105Na

Tramwaje te ( wraz z wąskotorowym odpowiednikiem 805Na) stanowią trzon taboru w prawie wszystkich miastach z tramwajami. Powstały w latach 70-tych, i z czasem modernizowane, produkowane były do końca lat 90-tych. Konstruktorzy stworzyli wiele odmian 105Na: wąsko- i normalnotorowe, dwukierunkowe i przegubowe. Na podstawie tej konstrukcji powstały też tramwaje o bardziej nowoczesnym wyglądzie. Dziś jednak produkuje się raczej  tramwaje niskopodłogowe, a konstrukcji 105N nie da się na taką przerobić.

Tramwaje 105Na jeżdżą w składach 1, 2 lub 3 wagonowych. Były też próby składów poczwórnych w Gdańsku. Jeżeli jest to skład 3 wagonowy, to wagon ostatni ma złożony pantograf i doprowadzone napięcie przez przewód biegnący pod dachu z wagonu drugiego. Każdy wagon posiada kabinę motorniczego oraz przyrządy do sterowania. Jednak tylko w pierwszym pierwsze skrzydło drzwi jest zarezerwowane dla motorniczego. Tramwaj posiada 3 obwody elektr.:600V DC dla silników trakcyjnych i ogrzewania. 40V DC z przetwornicy do sterowania, napędu drzwi, hamulców i oświetlenia wewnętrznego; w obwód włączono akumulatory, co pozwala uruchomić te urządzenia przy złożonym pantografie. Napięcie 24V DC jest z przekształtnika tranzystorowego 40V/24V i służy do zasilania oświetlenia zewnętrznego, oświetlenia drzwi, kasowników, dzwonków, informacji pasażerskiej.

Spotykany go we wszystkich miastach o torowiskach 1435 mm.

W 105Na usunięto względem 105N szybki pod oknem przednim i trójkątnymi przednimi, a po jakimś czasie również nad drzwiami. Ponadto zmieniono łącza między wagonowe i przeniesiono aparaturę elektr. spod schodów do szafy za motorniczym i na tylnią ścianę. Umożliwiono jazdę składów 3 i więcej wagonowych. Wagon ten posiada już rozruch przełączalny i nowy typ wózków. Z czasem wprowadzono wydzieloną kabinę motorniczego i zmieniono układ "szyberdachów". Z biegiem lat większość 105N została przerobiona na 105Na.

Silniki prądu stałego, szeregowe, z własnym wentylatorem. Łączone po dwa z jednego wózka szeregowo, a ich pary szeregowo bądź równolegle, w zależności od warunków rozruchu.

Konstal wyprodukował w latach 1979-92 aż 1442 sztuki.

105Na próbowano zaadoptować do torowisk kolejowych, ale nie powiodło się. A szkoda, bo wiele połączeń potrzebuje takich małych wagonów. Zobacz fotki z testów: TU! oraz TU!  (łącze do innej witryny K. Słowikowskiego)

 W Gdańsku i w Łodzi jeżdżą 105-ki z przodem na pierwszym wagonie i tyłem na ostatnim jak u 105N2k2000. Zastosowano w nich przetwornice statyczne i nowe napędy drzwi (lecz nie Bode). Kratka wentylacyjna została zmniejszona i przeniesiona na skos ściany bocznej. Całą resztę elektryki maja jednak tradycyjną i nadal jest to 105Na. Niektóre wagony są realizowane jako 105NaD. Niestety, okazały się mocno zawodne. Pierwsze łódzkie modernizacje w Gdańsku mają wygląd zewn. klasyczny. Ich zdjęcia w 105Na a'la Lodz.

This are the mostly used trams in Polish cities. It was constructed in the 70's and produced till 90s. 105Na came in various types: narrow and normal railed, two-direction and articulated. There are also some more modern types, although 105Na cannot be madee in a low-floor version. This tram may drive as a double or a tripple tram. There were also tries to drive it as a quatro tram. Every tram has it's own driver cabine.

It is used in all Polish cities having 1435 mm rails.

There were tries to use 105Na in rail system, however not succesful. Here are few photos from it:  Here!  and here! 

bardzo dokładny opis elektryczny + plany  i schematy wagonu- strona jastrzab.lhs.pl

długość/lenght: 13,5 m
szerokość/width: 2,4 m
wysokość/height: 3,06 m
wysokość z pantogrfem/ height with pantograph : 4,24-5,84m
rozstaw osi/wheels distance: 1,9 m
rozstaw wózków/ trolleys dostance : 5,0 m
masa/weight: 16,8 t
miejsc siedzących/sitting places: 20
miejsc stojących/standing places: 105
wznios podłogi nad główką szyny/rails-floor distance: 910 mm
silniki/motors: 4x41,5kW=4x56 KM / HP
przyśpieszenie rozruchu wagonu b. obciąż./acceleration with no load: 1,4 m/s2
opóźnienie hamowania awaryjnego / max. breaking : 3 m/s2
prędkość max.[km/h]/ max speed [kmph] : 72

590x490
Częstochowa
tak wyglądały pierwsze 105Na

- 5,4 MB *.avi
(spakowany do pliku rar), Gdańsk-Wrzeszcz
by Łukasz Kuczewski

320x210

800x600
105Na gdański po modernizacji w Łodzi
1290x540
zajezdnia Gdańsk- Wrzeszcz
890x615
Gdańsk, pętla Zaspa
330x235 380x255
Kraków
430x415

Gdańsk, pętla Zaspa 765x255

Gdańsk, skład "Na+NaD" zmodernizowany w Łodzi, pętla Zaspa ; 875x435
695x380
Warszawa

640x480

695x550

1024x768

800x600

380x360   Gdańsk

420x325  Gdańsk

Gdańsk, poręcze aluminiowe malowane, wagon pierwszy 1020x770

Gdańsk, poręcze aluminiowe malowane; 1024x740

Gdańsk, poręcze aluminiowe malowane; 1004x770

Gdańsk, modernizacja łódzka; 1024x730

Gdańsk, modernizacja łódzka; 1024x770
520x770
schowek na gaśnice- wagon pierwszy, Gdańsk
560x450
modernizacja własna, Kraków

Gdańsk, wnętrze klasyczne; 1024x750

Gdańsk, wnętrze klasyczne; 1024x740
555x770
Gdańsk, wnętrze klasyczne, kabina wozu drugiego i trzeciego

Gdańsk, wnętrze klasyczne; 1024x770

1025x770  Gdańsk

885x405
przetwornica wirująca

670x280
przetwornica statyczna- w wagonach zmodernizowanych

Schemat wagonu prowadzącego

1280x865
tabliczka w gdańskim 105Na po łódzkim remoncie (wygląd wagonu klasyczny)
965x640
tabliczka w gdańskim 105Na po łódzkim remoncie (wygląd wagonu klasyczny)

Schemat wagonu kolejnego


475x355
dość nietypowe łącza WN

1015x365
napęd drzwi

1005x440
wózek niekompletny, do złomowania

1015x760

1015x660

485x320
silnik trakcyjny

575x500
zestaw kołowy

145x550

830x550
915x475 540x545
1670x1070
Rysunek techniczny wózka -3 rzuty
635x410
oś z przekładnią

1000x355    oś z przekładnią

1015x460
555x480
1340x1670
szafa za motorniczym, wersja starsza- older version

1005x640
szafa za motorniczym, wersja nowsza

szafka tylnia
535x465

zamontowany rozrusznik ("bęben")
760x805
250x200
Schemat elektryczny "bębna"
675x525
Stanowisko laboratoryjne na Politechnice Gdańskiej

1330x1000

 Zobacz tez/ See also: 105N ; 105N2=115N ; 105NW&805N ; 105Na ; 805Na ; 105NT ; 805NS ; 105Nb ; 105Nbe ; 105Ne ; 105Nf ; 105Np ; 105Nm ; 105N1k ; 105N2k ; 105N2k2000 ; 105N3k ; 105Nz ; 106N ; 107N&108N ; 106Na ; 111N ; 105NaD ; 105Nmodern ; 105NCh&105NChD ; inne-Konstal-other

◄◄Wstecz/ back