Główna
Home
Miasta
Cities
Co nowego
What's new
O stronie
About the page
Linki
Links
O mnie
About me

Krieg Stressenbahn Wagen

Wagon ten był niezwykle ważny dla późniejszych polskich konstrukcji. Produkowany był w całych Niemczech podczas wojny, w tym i na terenie okupowanej Polski. Była to konstrukcja niezwykle prosta, w sam raz na warunki wojenne. Stał się wzorcem dla pierwszego powojennego tramwaju w Polsce- typu N. N był w zasadzie niemal niezmienioną konstrukcją tego niemieckiego, więc po dalszy opis zapraszam do strony o typie N. Ten niemiecki różnił się tym, że miał nieco większe okna, przy tych samych wymiarach pudła. Były też one zaokrąglone na rogach. KriegsStrssenbahnWagen używany był m.in. w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

Do Poznania trafiły poprzez zawrócenie transportu do Wiednia. Do 5 zamontowano silniki ze starych wagonów, pozostałe próbowano eksploatować jako doczepny, były jednak one zbyt ciężkie. W wagonach zdemontowano elektromagnetyczne hamulce szynowe, ponieważ w Poznaniu nie stosowano takiego wyposażenia. Wagony były pomalowane na kolor szaro-piaskowy. Do 1950 roku we wszystkich wagonach KSW założono silniki takie jak w eNkach i wprowadzono do normalnej eksploatacji. Po 1965 roku zaczęto ich przebudowę na jednokierunkowe, często ujednolicając pudło z typem N/4N. Ostatnie wycofano do roku 1972.

This tram was an German one, produced during the W.W.2. It was a very simple construction, and became a base for N type, the first after-war Polish tram. For furher details go to N type. KriegsStrassenbahnWagen was used in Gdansk, Katowice and Poznan.

Zobacz także/ See also: N+ND ; 2N+2ND 4N+4ND ; 4N1+4ND1 ; 4Nj 5N+5ND  ; 5N1+5ND1

◄◄Wstecz/ back