Główna
Home
Miasta
Cities
Co nowego
What's new
O stronie
About the page
Linki
Links
O mnie
About me

N + ND

N to wagon silnikowy, a ND to doczepa bierna. Wagon ten był bardzo prostą konstrukcją, gdyż miał za zadanie odbudować zniszczoną po wojnie infrastrukturę. Wzorowany był na niemieckim wagonie wojennym Kriegs- Strassenbahn- Wagen, produkowanym również w Polsce wojennej.  W związku z tym nie należał do najwygodniejszych. Nie miał nawet hamulców szynowych (tylko elektrodynamiczny i tarczowy), ani nisko-napieciowego obwodu dodatkowego. Posiadał drzwi płatowe otwierane ręcznie, które z czasem zmieniano na elektryczne. Fabrycznie miały możliwość jazdy dwukierunkowej oraz jazdy z jedną lub dwoma doczepami. Posiadał dwa zestawy oporników rozruchowych - jeden pod siedzeniami (używany zimą), drugi na dachu. Większość wagonów z czasem przerobiono na jednokierunkowe.

N-ki powstały w paru odmianach: N1, N2, N3 i różniły się w wyglądzie i układem hamulcowym. Pierwsze wagony miały szybę czołową bez wywietrzników, inny podział okien bocznych i niesymetryczne położenie tablicy informacyjnej. N-ka była w stanie ciągnąć dwie doczepy bierne ND. Produkowana była w Konstalu w latach: N: 1949-56( N2 1950-52 ; N3 1952-56) i Stoczni Gdańskiej N1 lub N2 1950-51.

Od ND- podobnie jak N, powstały wersje ND1, ND2 i ND3, lecz tu ND2 miała już inny wygląd. ND posiadała jednoczęściowe, nie otwierane okna boczne. Produkowano je w Konstalu w latach 1948, 1950-56 ( ND2 1950-53; ND3 1953-56) oraz w Sanoku w latach 1949-52 (ND1 1949-51; ND2 1951-52)

Kiedyś jeździły po Warszawie, Szczecinie, Katowicach, Krakowie (od 1949), Wrocławiu, Bytomiu, Poznaniu, Wałbrzychu, Bielsku, Gdańsku i prawdopodobnie innych innych. Większość z tych miast ma dziś odrestaurowane egzemplarze. W Bytomiu jeździ liniowo do dziś!

N is a motor tram aND ND is a trailer. The characteristic detail in it is three wiNDows on the side (many other trams has similar fronts!). Constructed to repair after-war damages, it was a very cheap aND simple construction. The engineers almost copied German Kriegs-Strassenbahn-Wagen (War Normall Tram). Due to this it wasn't very comfortable. It had manually opened doors, which were succesfully chanched  to electric. The construction allowed to pull two trailers aND to change it to a two-direction tram. Most of them were rebiuld into one-directoin trams.

It was used in Warsaw, Szczecin, Katowice, Krakow (since 1949), Wroclaw, Bytom, Poznan, Walbrzych, Bielsk, aND probably many other. Most of this cities has restored Ns today.

długość/length: 11,45m
szerokość/width: 2,16m
wysokość/height: 3,3 m
średnica kół/wheels diameter: 800mm
Masa/Weight N: 13,5t; ND: 9,5t;
silniki/motors N: 2x60 kW;
 miejsc siedzących/sitting places 16
miejsc stojących/staNDing places  67
prędkość max/ max speed: 50 km/h kmph
Produkcja/production : Konstal & Sanok.

Filmy z parady tramwajów w stolicy / Warsaw parade:

 film1(10MB), film2(2MB), film3(8MB), film4(2MB) ,  film5(15MB) , film6(1,42MB, plik .ram)         pliki .mpg, linki do elementów serwisu ZTM Warszawa
 

600x255 320x230 395x580
295x280 340x380 760x495
375x520
ND, Wrocław
570x340
Szczecin
680x480
700x440
Warszawa
800x600
Bytomska N-ka jako jedyna w Polsce liniowa
640x545
Gdańsk- parada XI 2005; N i 105N
2005 parade; N & 105N types
1005x650
Gdańsk- parada 2005
2005 parade
380x450
Gdańsk
735x780
Gdańsk
1025x770
Gdańsk
1025x770
Gdańsk
1015x500
Gdańsk
675x485
Gdańsk
510x385
Gdańsk- tabliczka producenta/ producent's mark
800x600
600x800 770x1270
nastawnik/ speed adjuster

665x235
800x380 1770x1510 1025x510

Zobacz także/ See also: N+ND ; 2N+2ND 4N+4ND ; 4N1+4ND1 ; 4Nj 5N+5ND  ; 5N1+5ND1

◄◄Wstecz/ back