Główna
Home
Miasta
Cities
Co nowego
What's new
O stronie
About the page
Linki
Links
O mnie
About me

W+WD

Oznaczenie: W- wagon silnikowy; WD-doczepa. W 1904 roku dostarczono do Poznania pierwszych 8 sztuk tych wagonów z fabryki Carl Weyer. Od wagonów II i III typu różniły się z zewnątrz tylko szczegółami, m.in. uchwytami i kształtem świetlików dachowych. Posiadały silnik 20 KM i nastawniki AEG. W 1905 roku otrzymano 6 doczepek tego typu. Od wozów silnikowych różniły się oknami, były one prostokątne zamiast zakończonych łukowo na górze. Łącznie w latach 1904-1911 dostarczono 37 wagonów silnikowych oraz 17 doczep. W latach 1914-1917 w warsztatach zmontowano jeszcze 14 doczep tego typu. Od 1921 roku rozpoczęto zabudowywanie pomostów oraz montowano obwody hamowania elektrodynamicznego. W 1928 roku zakończono te modernizacje. W połowie lat 30. zabudowano w nich całkowicie pomosty montując boczne drzwi. Nowe pomosty zwiększały długość wagonu do 9300mm lub 9700mm. Wozy otrzymały mocniejsze silniki Brown-Boveri lub Siemens-Schuckert (identyczne co w wagonach Zieleniewskiego) Ponadto niektóre z nich otrzymały okna prostokątne zamiast łukowych. Po wyzwoleniu oznaczono je jako typ W / WD. Z 37 wagonów silnikowych ocalało 20. W latach 1947 oraz 1949 przekazano do Gorzowa 5 takich wagonów. 3 takie wagony przekazano do Warszawy na EKD gdzie służyły jako techniczne. Podczas odbudowy wszystkim z nich wstawiono okna prostokątne. Po 1950 roku rozpoczęto kasacje tych wagonów. W 1956 roku przekazano część do Gorzowa. W 1960 nadszedł ich ostateczny kres.

W was n motor car; WD-trailer. In 1904 the first 8 of them was delivered to Poznan. There wasn't many differences between W/WD and types 2 and 3. W had 20HP motors, and AEG adjusters. In 1905 6 trailers of this type were brought. Genarally, in years 1904-11 37 motor cars and 17 trailer were brougnt. In years 1914-17 14 next trailer were built in Poznan. Till 1928 all cars were modernised. In 1930 doors were added. The cars were longered up to 9,3 or 9,7 m uring the modernisations. The trams got new Brown-Boveri and Siemens-Schuckert motors. After the war inly 20 out of 37 motor cars survived. 5 of them were moved to Gorzow, and 3 to Warsaw as wroks cars. In 1950 they began removing this cars. In 1956 few next were moved to Gorzow, and the last ones were used till 1960.

853x555

W/WD

wysokość/height:
długość/length:8,7m/ 7,5m
szerokość/width: 2,0m / 2,14m
rozstaw osi/wheels distance: 1,8m / 1,7m
waga/weight: 10t / 4,64t
miejsc siedzących.sitting places: ? / 18

Zobacz też/ See also:

◄◄Wstecz/ back