Główna
Home
Miasta
Cities
Co nowego
What's new
O stronie
About the page
Linki
Links
O mnie
About me

Bergmann

Jeden z odrestaurowanych "staruszków" w Gdańsku, zresztą również oryginalnie gdańskiej produkcji. Nazywa się go Bergmann, chociaż... - wyjaśnienie w tekście. Obecnie ma status zabytku.

Wagon w tym (2006) roku nie kursuje na linii turystycznej z powodu remontów torowisk.

Jest to jeden z 24-ech wyprodukowanych w 1927 roku wagonów przez Danziger Waggon Fabrik (dziś Stocznia Północna S.A.) na otwarcie trasy do kąpieliska Stogi. Wyposażenie elektryczne pierwszej serii wykonała firma AEG. Druga seria, do której należy ocalały egzemplarz, dostała wyposażenie firmy Bergmann, wchodzącej od roku 1910 w skład Siemensa. Kompletna nazwa dzisiejszego egzemplarza brzmiałaby zatem " Heubuder Bergmann". Ten jedyny ocalały wagon aż do 1973 roku jeździł liniowo, a jego bazą była nieczynna od niedawna zajezdnia Łąkowa oraz Nowy Port. W latach międzywojennych często jeździł z doczepami biernymi. W latach krótko powojennych wymieniono elementy elektryczne na typowe w wagonach produkcji polskiej.

Stan dzisiejszy: cała elektryka (łącznie z silnikami) została wymieniona w latach 60-tych na montowaną w tramwajach 4N. Bergmann więc posiada pantograf typu OTK-1 (na starych zdjęciach poniżej widnieje pantograf starego typu). Rozruch oczywiście rezystorowy, brak obwodów o obniżonym napięciu. Lampy wewnątrz połączone szeregowo. Tramwaj dwukierunkowy. Pudło nie resorowane względem podwozia. Wewnątrz podłoga wyłożona listewkami. Siedzenia również drewniane, z listewek. Po jednej stronie siedzenia podwójne( z wyjątkiem rzędu pierwszego), po drugiej- pojedyncze. Lampy okrągłe. Pod sufitem pojedyncze uchwyty dla stojących oraz linka do dzwonka na motorniczego. Motorniczy nie ma żadnego stołka, ani kabiny. Drzwi przesuwane. Okna podzielone na dwie części, z czego górna otwiera się przesuwnie do góry. Na zewnątrz brak świateł czerwonych- tylnich postojowych. Ich rolę spełnia pojedyncze światło pomarańczowe.

It's one of the two restored "oldies" in Gdansk.

It is one of the 24 trams produced in 1927 by Danziger Waggon Fabrik ( today Northern Shipyard) for the new route to Stogi beach. The trams were produced in two series. The first one had electricity made by AEG, and the second one, to which today's Bergmann tram belongs, had electricity made by Bergmann, which was a part of Siemens. So the full tram's name should be "Heubuder Bergmann" and "Heubuder AEG" (Heubude = Stogi). This only surviving Bergmann was daily used till 1973. Shortly after the War all it's electricity was replaced by this used in new Polish trams.

Info placed inside the tram car:

in English
in German

długość/lenght: 9,7 m
szerokość/width: 2,15 m
rozstaw osi/wheels distance: 3,0 m
masa/weight: 13,4 t
miejsca siedzące/sitting places: 22
miejsca stojące/standing places: 8
silniki/motors: Bergmann SL49n ; 2x46kW

501x505 800x535 625x435 735x475
dwa zabytki
two historical tram cars
915x400 910x705 480x570
600x330
nadkole i ogrzewanie wnętrza
heating unit
630x445
tabliczka o dawnej przynależności wagonu
name of the historical Gdansk trams company
1020x495
lufciki otwierają się przez suwanie w górę
small windows are openable by moving upside
475x285
dzwonek do przystanku na żądanie
ring for passangers to stop the car
665x335
otwierana wentylacja
openable ventilation
485x625
stanowisko motorniczego
driver's place
675x490
pulpit sterowniczy
steerings
485x610
wyjście
entrance
675x505
miejsce na piasek do piasecznicy
plece for sand
540x630
Bergmann zimuje- resting Bergmann
 770x505
wjazd do Złotej Bramy
 845x420
Stągiew Mleczna

okolice Huciska ; 605x405
875x625 1295x595
ul. Wojska Polskiego
1220x1030
Bergmann przerobiony na wóz techniczny
Bergmann as a works car
805x435
Bergmann z nieznaną doczepą
 540x835
Trakt Królewski
Bergmann + doczepa P15 -> 1480x885
Targ Drzewny
915x555

Wszystkie zdjęcia wykonano w Gdańsku
Zobacz także/ See also:  Ringhoffer ; P9 ; Herbrand - Lilpop ; Bremen

◄◄Wstecz/ back