Główna
Home

Miasta
Cities

Co nowego
What's new

O stronie
About the page

Linki
Links

O mnie
About me

 

Tramwaje szybkobieżne

Wraz ze sprowadzeniem czeskiej Tatry T1 i budową 13N, rozpoczął się nowy okres w historii tramwajów w Polsce. Na torowiskach zaczęły się częściej pojawiać tramwaje osadzone na wózkach i zdolne rozwijać większe prędkości.

Przyczynił się do tego pomysł rozruchu stycznikowego pośredniego. Wygląda to tak, że motorniczy zadajnikiem steruje urządzeniem, które z kolei przełącza rezystory rozruchu i połączenia grup silników. Rozwiązanie to pozwoliło na zastosowanie większej ilości nastaw, co wprowadziło oszczędności energii, jak i warunków pracy silnika.

Kolejnym etapem jest rozruch tyrystorowy, który jednak nie sprawdził się. Zastosowano go wagonie typu 105N i oznaczono go jako 105NT.

 

 

W tramwajach poniższych zastosowano w obwodach dodatkowych układ obniżonego napięcia. Przetwornice napięcia to zestaw silnik +prądnica ( układ starszy, tzw przetwornica wirująca), lub modułu energoelektronicznego (statyczna). W miarę rozwoju bezpieczeństwa i wygody pasażerów wprowadzano wiele udogodnień, jak przyciski drzwiowe, kasowniki, większe okna, pudła przegubowe, lepsze zabezpieczenia elektryczne.

Fast motion trams

A new period of trams in Poland began, when a Tatra T1 was bought from Czech Rep. and a 13N tram was built. More fast-moving and multi- trolleys trams was built . In the end of 20th century energoelectronics was adapted to trams steering system.

Seria (series) EGTW / ZGTW:


4EGTW (by Credè)
, x2


6EGTW
(by Duewag, Credé, Man & Wegmann)
, x4


6ZGTW
(by Duewag, Credé, Man & Wegmann)
, x2

Seria GT ( Man & Duewag):-GT series


Man / Duewag GT6
x10,x3,


Man / Duewag GT6 wąskotorowy -
 narrow railed
x9, , x1


Duewag GT8

x4,


 Man T4
x16, x1,


Duewag B4
x15, x1,

Konstal Chorzów- seria 13N series. Najdokładniejszy opis w 13N. The best description- see 13N.

11N i 12N


13N
x10, x2, , x1

13ND
, x2


13NS i 13NSD

x2,

13NP

13N mod

14N, 14ND


15N

, x1

Konstal Chorzów- seria 102N/Na series: Najdokładniejszy opis: 102N i 102Na. The best description- see 102N and 102Na.

101N i 101Na


102N "kanciak"
x6, x1, ,
x2


102Na
x23, x1, ,
x2


102NaD
x3,


102NaW

x2, x1


102Nd

x2

802N

103N , 403N i 104N


803N
x(4+1),

Konstal Chorzów/ Alstom Konstal  seria 105N/Na series Najdokładniejszy opis: 105N i 105Na. Fotki wózków, podwozia i inne w 105Na.
The best description- see 105N 105Na. There're also trolleys and electriciyty photos.


105N
x6,

105NW i 805N

106N

107N i 108N


105NT
x2, ,

805NS


105Na
x13, x24,x1, 


805Na
x6


106Na
x2,


111N
x5,


105Nb

, x1


105Nb\e

, x1


805Nb

x1


105Ne
, x2


105Nf

, x3


105Ng, 105Ng/S

x2


 105Np
x4,


105Nm
, x2

 


105N1k

, x1


105N2k
x7,
x2,


105N2k 2000
x9,

105N3k


105Nz

, x1

Modernizacje na bazie 105N/Na- 105N/Na modernisations: Dokładne dane: patrz też 105Na.


105N2=115N
x2,

105NaD
x5, x2,


805N Elin
x4

805NCh


105NCh, 105NChD

, x5, x1


805N/ME
, x2


105N/MB & N/MH
x4,

105NMod

805N-ML


105NaDK
x5,


105Na a'la Wrocław
x6,


805NM i 805NMD
a'la PESA
x7,

805Na a'la Łódź
(bulwa)


105Na a'la Łódź
(bulwa)
x9, x6,

105NGdAs*

(* propozycja nazwy;
skład w trakcie modernizacji)

Inne /other:


Tatra T1

, x2


Beynes 1G / 2G /3G
x12,


E1
(by Bombardier-Rotax & SGP)
, x4, x1


C3 (by Lohner)
, x4


204WrAs
(by Protram Wrocław)
, x3


Tatra KT4DtM

, x10


123N

(by Fabryka Pojazdów Szynowych (Cegielski) z Poznania)


N8c

(by Duewag)
x10,

 

  : fotki/photos, : tech fotki/ tech. photos, : text, : dokł dane/ detail. data ; -film/movie (*.mov); :nagranie dżwiękowe /sound file

 

Góra/ Top
Środek/Middle

Zobacz też/ See also:

 

konne/horse trams
nieelektryczne/non-electric trams
wolnobieżne/slow-moving trams
niskopodłogowe/low-floor trams
niezidentyfikowane/non-idenfified

◄◄Wstecz/ back